“Ze doen helemaal niks”
“Het zit er wel in, maar het komt er niet uit”
Herken je dit? Wil je weten hoe je jouw leerlingen meer kunt motiveren?
Als je leerlingen niet gemotiveerd zijn is het hard werken voor de leraar. Je hebt het gevoel dat je voortdurend loopt te trekken terwijl de leerlingen lekker meeliften. Dat is zonde van jouw energie en jammer voor de leerlingen. Wat kun je doen?
Dit werkboek begint met een overzicht van wat werkt om mensen te motiveren en hoe je dat motiveren in de klas voor elkaar zou kunnen krijgen. Vanuit daar kijk je in de vervolghoofdstukken door middel van oefeningen ten eerste naar wat er al gebeurt in jouw les, ten tweede naar wat je wilt gaan doen en ten derde naar welke stappen je dan kunt gaan zetten. In dit boek krijg je geen kant-en-klare recepten, wel heel veel oefeningen, suggesties en voorbeelden om zelf te kunnen bepalen wat voor jou werkt om jouw leerlingen te motiveren.
Vier wegen naar motivatie is in principe bruikbaar voor iedereen, maar geschreven vanuit het perspectief van leerkrachten, docenten en anderen in het onderwijs.
Dirk van der Wulp was 40 jaar docent biologie en mentor en zo’n 30 jaar schoolcounselor en trainer oplossingsgericht werken. Sandra Elzinga is docent biologie en werkt als coach, trainer en mediator in het onderwijs. Samen hebben zij de training ’Motiveren is te leren, vier wegen op weg naar motivatie’ opgezet. Dit werkboek is gebaseerd op de uitleg en de oefeningen die ook in de training gebruikt worden. Jarenlange ervaring heeft geleerd wat werkt en wat niet. Inhoud
Voorwoord 5
Inhoud 7
Leeswijzer 9
Overzicht van het gehele traject 11
De inhoud 11
1 Instappen. Vier wegen naar motivatie 13
Overzicht van dit hoofdstuk 14
Startoefeningen 15
De zelfevaluatieschema’s 15
Het invullen van het zelfevaluatieschema − een voorbeeld 16
Het interview 16
Twee weken later 17
Oefening Zelfevaluatieschema’s - 19
De vier wegen naar motivatie 23
De eerste weg: via de zelfdeterminatietheorie 23
De tweede weg: via het oplossingsgericht werken 26
De derde weg: via de kracht van feedback 28
De vierde weg: via de groeimindset 30
Afsluiting 31
2 Weg 1 − De zelfdeterminatietheorie 33
Overzicht van het onderdeel zelfdeterminatietheorie 33
Pubers zijn nog geen volwassenen 35
Het doel van motiveren 36
Zelfdeterminatietheorie 36
Afsluiting 46
3 Weg 2 – Het oplossingsgericht werken 48
Overzicht van het onderdeel oplossingsgericht werken 48
Oplossingsgericht werken − vervolg 53
De gewenste situatie 54
Uitgangspunten 55
Mandaat vragen 55
‘Kleine stapjes’ 59
Voorbeelden 59
Meer informatie en voorbeelden? 60
Afsluiting 60
4 Weg 3 − De kracht van feedback 62
Overzicht van het onderdeel de kracht van feedback 62
Theorie de kracht van feedback 68
Voorbeelden Feedback basisvraag 1: Wat is je DOEL? 71
Voorbeelden Feedback basisvraag 2: Waar sta je NÚ? 72
Voorbeelden Feedback basisvraag 3:
Wat kún je, wíl je, gá je doen de komende tijd? 73
Herkaderen 75
De motivatie-zaagtand 76
Afsluiting 78
5 Weg 4 − Naar een groeimindset 80
Overzicht van het onderdeel mindsets 80
Theorie mindsets 85
Groeimindset-gerichte feedback 89
Afsluiting 96
6 Integratie en afsluiting 99
Overzicht van het hoofdstuk integratie en afsluiting 99
Afsluiting 109
Ik heb een vraag over het boek: ‘Vier wegen naar motivatie - Wulp, Dirk van der, Elzinga, Sandra’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.