De leraar centraal bij onderwijsinnovatie

Mooijman, M.

Omschrijving

Innovatie en beleid sorteren in het onderwijs nauwelijks het effect dat zij beogen. De kwaliteit neemt niet toe, de schooluitval blijft hoog, het leraartekort is schreeuwend. Deze innovaties veroorzaken alleen maar onrust. Op scholen, van basisonderwijs tot universiteit, van onderwijsassistent tot College van Bestuur, heerst het paradigma van het 'centraal geleid onderwijsbeleid'. Centraal geleid onderwijsbeleid ontstaat wanneer onderwijsbeleid en -innovaties door voorschriften opgelegd worden aan individuele docenten. Zo beslist niet de leraar als professional, maar het centrale beleidsorgaan over innovaties. Verder blijkt dat dit beleid niet zozeer de inhoud van het onderwijs betreft, maar de manier waarop deze inhouden aan lerende jongeren wordt overgedragen. Terwijl juist dat is de kern van de professionaliteit van de docent. Mooijman betoogt dat de uitvoering van dit onderwijsbeleid essentiële problematiek in het Nederlandse onderwijs veroorzaakt. De oplossing van die problematiek is onderwijsinnovatie weer aan leraren over te laten. Schoolorganisaties zouden daartoe meer op echte kennisorganisaties moeten gaan lijken. Hij beschrijft hoe een dergelijke school eruit ziet.Dit boek is bedoeld voor allen die zich betrokken voelen bij het dagelijkse onderwijsbeleid in een schoolorganisatie, managers en docenten.
€ 31,25
Paperback
 
In de winkelwagen Vandaag voor 20:00 besteld,
vandaag verzonden.
Wenslijst Stel een vraag
In de winkelwagen Vandaag voor 20:00 besteld,
vandaag verzonden.
Wenslijst Stel een vraag
Gratis verzending vanaf
€ 19,95 binnen Nederland
Schrijver
Mooijman, M.
Titel
De leraar centraal bij onderwijsinnovatie
Uitgever
Uitgeverij Boom/Nelissen
Jaar
2008
Taal
Nederlands
Pagina's
Gewicht
230 gr
EAN
9789024418060
Afmetingen
210 x 135 x 16 mm
Bindwijze
Paperback

U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!


Rubrieken

Boekstra